Blue Monday – Het depressieve kind
Afgelopen maandag was het ‘Blue Monday’, de meest deprimerende dag van het jaar. De feestdagen zijn voorbij, de goede voornemens zijn mislukt, de dagen zijn kort, vakantie lijkt nog heel ver weg en dan ook nog de maandag als eerste werkdag van de week. Mensen kunnen zich deze dag neerslachtig voelen. Wanneer neerslachtigheid te lang aanhoudt, kan er sprake zijn van een depressie.
Depressies komen helaas ook voor bij kinderen, al is het bij hen lastiger vast te stellen. Annemieke Mol Lous deed onderzoek naar depressies bij jonge kinderen en vooral naar de manier waarop het hun spel beïnvloed. In december 2014 promoveerde zij op dit onderwerp met als titel ‘Depressies bij jonge kinderen, als verdriet je spelen kleurt….’ Annemieke ontdekte dat depressieve kinderen specifieke spelkenmerken vertonen die verschillen van niet-depressieve kinderen.
Depressieve kinderen spelen over het algemeen minder, maar vooral minder symbolisch spel (doen alsof). Depressieve kinderen zijn daarnaast onrustiger in het gedrag en reageren heftig verstoord als zij geconfronteerd worden met verdriet in het spel. Waar spel normaal gesproken kinderen kan helpen om hun emoties te reguleren, is het juist de verstoorde emotieregulatie van depressieve kinderen die hun spelkwaliteit aantast. Het is belangrijk dat de omgeving van een kind dit signaleert.
In speltherapie kan een kind samen met de speltherapeut zijn of haar spelkwaliteit weer hervinden en plezier terug krijgen in het spel. Tegelijkertijd helpt speltherapie om de verstoorde emotieregulatie weer in balans te krijgen.
Voor meer informatie over het onderzoek van Annemieke Mol Lous, kijk op http://www.ru.nl/nieuws-agenda/nieuws/vm/bsi/kinderen-opvoeding/2014/depressie-kleuter/