Kinderpraktijk Papillon
  • Home
  • Speltherapie
    • Speltherapie, voor kinderen
    • Aanwijsbare redenen
    • Wat is speltherapie
    • Speltherapie in beeld
  • Over ons
    • Wie zijn wij
    • Ouders/kinderen vertellen
    • Kwaliteit, keurmerk en aangesloten bij
    • Samenwerken met…
    • Werken bij
  • Werkwijze
    • Aanmelden
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy
    • SiSa
    • Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling
    • Klachten
  • Aanbod
    • Theraplay
    • Sherborne Samenspel
    • Gezinsgesprekken
    • Sociale vaardigheidstraining
    • Rots en watertraining
  • Tarieven
    • Kosten en vergoedingen
  • Contact
  • Menu Menu
Uncategorized

Blue Monday – Het depressieve kind

Afgelopen maandag was het ‘Blue Monday’, de meest deprimerende dag van het jaar. De feestdagen zijn voorbij, de goede voornemens zijn mislukt, de dagen zijn kort, vakantie lijkt nog heel ver weg en dan ook nog de maandag als eerste werkdag van de week. Mensen kunnen zich deze dag neerslachtig voelen. Wanneer neerslachtigheid te lang aanhoudt, kan er sprake zijn van een depressie.
Depressies komen helaas ook voor bij kinderen, al is het bij hen lastiger vast te stellen. Annemieke Mol Lous deed onderzoek naar depressies bij jonge kinderen en vooral naar de manier waarop het hun spel beïnvloed. In december 2014 promoveerde zij op dit onderwerp met als titel ‘Depressies bij jonge kinderen, als verdriet je spelen kleurt….’ Annemieke ontdekte dat depressieve kinderen specifieke spelkenmerken vertonen die verschillen van niet-depressieve kinderen.
Depressieve kinderen spelen over het algemeen minder, maar vooral minder symbolisch spel (doen alsof). Depressieve kinderen zijn daarnaast onrustiger in het gedrag en reageren heftig verstoord als zij geconfronteerd worden met verdriet in het spel. Waar spel normaal gesproken kinderen kan helpen om hun emoties te reguleren, is het juist de verstoorde emotieregulatie van depressieve kinderen die hun spelkwaliteit aantast. Het is belangrijk dat de omgeving van een kind dit signaleert.
In speltherapie kan een kind samen met de speltherapeut zijn of haar spelkwaliteit weer hervinden en plezier terug krijgen in het spel. Tegelijkertijd helpt speltherapie om de verstoorde emotieregulatie weer in balans te krijgen.
Voor meer informatie over het onderzoek van Annemieke Mol Lous, kijk op http://www.ru.nl/nieuws-agenda/nieuws/vm/bsi/kinderen-opvoeding/2014/depressie-kleuter/

20 januari 2018/door papillon
Deel dit stuk
  • Delen op Facebook
  • Delen op Twitter
  • Deel op X (Twitter)
  • Delen op WhatsApp
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
https://www.kinderpraktijkpapillon.nl/wp-content/uploads/sites/145/2018/01/Papillon-speltherapie-kinderen.jpg 300 1680 papillon https://www.kinderpraktijkpapillon.nl/wp-content/uploads/sites/145/2020/07/logo-papillon.png papillon2018-01-20 14:51:032020-11-26 01:15:12Blue Monday – Het depressieve kind

“De spelkamer vond ik altijd een fijne plek om te zijn en waar ik met alles kon spelen wat ik maar kon bedenken. Al mijn problemen waren daar veilig.”

Charlotte

“Speltherapie vond ik leuk… Ik heb geleerd dat ik niet bang hoef te zijn voor harde geluiden en de wind. En dat ik mag praten als er iets is.”

Colin

“Hele fijne praktijk waar naar ouders en kind geluisterd wordt.”

Een moeder

“Wij hebben zeer positieve ervaringen met Papillon Kinderpraktijk voor onze zoon.”

Een vader
VorigeVolgende

Neem contact op voor een vrijblijvend oriëntatiegesprek.

We helpen u graag verder

Contact

Contact

Zevensprong 1
2907 TK Capelle aan den IJssel – wijk Schollevaar

De krachten van SpeltherapieWat is speltherapie
Scroll naar bovenzijde
Wij maken gebruik van functionele en analytische cookies. Hieronder kun je meer lezen en akkoord gaan met ons cookiegebruik. AkkoordMeer lezen